Innovatie vraagt om keuzes. Wat als belangen botsen?
Iedere organisatie wil vooruit. Maar innoveren betekent keuzes maken. Over de koers van het bedrijf. Over de verdeling van middelen. En vooral: over belangen. Want hoe combineer je de ambities van het bedrijf met de wensen van medewerkers?
In de GRIP-training ‘Innovatie’ stappen deelnemers in een realistisch en herkenbaar spel waarin die spanningen voelbaar worden. Ze moeten samenwerken, onderhandelen en besluiten nemen — terwijl individuele én collectieve belangen op het spel staan.
5-10 per game
1 scenario
60 minuten
Geen inhoudelijke kennis vereist
Online and online
Nieuwsitems en uitlegvideo’s
6 add ons
Evaluatie door expert
Een organisatie staat op een kruispunt. Er is behoefte aan vernieuwing: nieuwe werkwijzen, efficiëntere processen, betere dienstverlening. De directie wil doorpakken, teams hebben ideeën, en medewerkers vragen zich af: wat betekent dit voor mij?
Jij bent onderdeel van een groep die keuzes moet maken. Het budget is beperkt, de tijdsdruk hoog en de belangen lopen uiteen. Ga je voor snelle impact of zorgvuldig draagvlak? Kies je voor het collectief of geef je ruimte aan individuele wensen? En wat doe je als je goede vriend – een manager – je vraagt hem te steunen?
In deze serious game ervaar je de échte praktijk van innoveren: met alles wat daarbij komt kijken.
Innoveren lijkt soms vooral een kwestie van strategie of creativiteit. Maar in werkelijkheid draait het om belangen, besluitvorming en onderhandeling.
De kernvraag in deze training: hoe ga je om met het spanningsveld tussen individueel en collectief belang?
Deelnemers ervaren dat vernieuwing niet alleen vraagt om ideeën, maar vooral om het vermogen om keuzes te maken en samen te werken onder druk.
De kern van de training is een realistische, meeslepende simulatie. In teams werk je aan het vormgeven van een innovatietraject. Iedereen vertegenwoordigt een eigen rol met bijbehorende belangen. Je moet keuzes maken, onderhandelen en verantwoording afleggen.
De simulatie is ontworpen om zoveel mogelijk praktijkdilemma’s te weerspiegelen. Denk aan:
De ervaring is activerend, confronterend en leerzaam — zonder dat je hoeft te acteren. De speldynamiek zorgt voor directe betrokkenheid, discussie en reflectie.
Bekijk hiernaast een voorbeeldvideo van de simulatie
De GRIP-training ‘Innovatie’ laat zien dat de grootste uitdagingen bij verandering vaak niet liggen in het plan zelf, maar in de uitvoering en samenwerking.
Na deze training:
Deze training geeft inzicht, vaardigheden én gezamenlijke taal om als organisatie sterker te staan in vernieuwing.